Senność po posiłku – przyczyny i leczenie

medycyna naturalna

Written by:

Senność po posiłku – wprowadzenie

Spożywanie posiłku to dla naszego organizmu bardzo ważna aktywność, które wprowadza w ciele bardzo dużo zmian oraz przygotowuje nas do trawienia. Aby przetrawić jedzenie, jelita pracują intensywniej, a co za tym idzie potrzebują więcej krwi. Napływa ona z innych narządów, w tym z mózgu. Nie oznacza to oczywiście, że w takim momencie nasz mózg narażony jest na jakikolwiek ubytek. Jednakże, rezultatem jest fakt, że jest on w tym czasie mniej aktywny, co często właśnie prowadzi do senności. Jest to jak najbardziej normalna reakcja organizmu, jednakże w niektórych przypadkach może to być również oznaka poważnych schorzeń, które natychmiastowo wymagają leczenia. Zalecamy zatem dowiedzieć się czy sennosc po posilku w twoim przypadku nie jest objawem czegoś poważniejszego!   

Co oznacza senność po posiłku?

Senność po posiłku występuje naturalnie u wielu osób. Dotyczy ona szczególnie tych, które z natury mają niskie ciśnienie. Wtedy to oprócz niskiego tętna mamy do czynienia również z obniżoną aktywnością mózgu spowodowaną przez niedotlenienie. Dzieje się to z bardzo prostego powodu – krew, która znajdowała się w mózgu została częściowo przeniesiona przez nasz organizm w dół, do obszarów trawiennych, aby wspomóc jelita podczas posiłku. Oprócz tego, senność po posiłku może również oznaczać małą ilość glukozy we krwi, co ma bezpośredni wpływ na nasz mózg. Jednakże, bycie sennym po zjedzeniu obiadu może być również objawem poważnej choroby. Jakie są zatem przyczyny senności po posiłku?

brak koncentracji

Sennosc po posiłku przyczyny

Zjedzenie potrawy może czasem wywołać chęć drzemki. O ile czasami jest to naturalna reakcja organizmu na wyżej opisane czynności, tak niekiedy jest to oznaka czegoś poważniejszego. Jedną z przyczyn senności po zjedzeniu posiłku może być złe ukrwienie jelit spowodowane miażdżycą. Przez miażdżyce i spowodowaną przez nią niedokrwistość jelit, może również dojść do gorszego wchłaniania składników odżywczych oraz pojawić się mogą bóle brzucha, zwane również chromaniem brzusznym.

Wspomniane problemy z cukrem to kolejna przyczyna senności po posiłku. Mowa tutaj zarówno o hipoglikemii poposiłkowej, jak i cukrzycy. Reaktywna hipoglikemia poposiłkowa to nic innego jak obniżenie poziomu glukozy we krwi zaraz po spożyciu posiłku (w przeciągu dwóch-trzech godzin). Objawami hipoglikemii lub cukrzycy są objawy zmęczenia oraz zawroty głowy. Co więcej, jeśli po posiłku wciąż czujemy się głodni, pocimy się, a także odczuwamy stan niepokoju, to możemy być narażeni na wyrzut insuliny do krwi po spożyciu jedzenia.

Senność po posiłku może być również spowodowana czynnikami natury psychicznej, których wynikiem może być hipersomia. Nadwaga, otyłość, depresja, substancje zaburzające sen, a nawet alkoholizm może doprowadzić nas do stanu, gdzie odpoczynek po obiedzie może zamienić się w niechcianą, długą drzemkę.

nadmierna sennosc

Nadmierna senność po posiłku – w jaki sposób leczyć i kiedy?

Leczenie nadmiernej senności po posiłku powinno się stosować jedynie w przypadku, kiedy nasze obawy dotyczące nadmiernej senności są uzasadnione i to rzeczywiście objaw poważniejszego schorzenia lub dolegliwości. Z tego właśnie względu należy przede wszystkim należy udać się do szpitala w celu postawienia diagnozy.

Jeżeli nasze problemy spowodowane zostały miażdżycą i pojawiły się chromania brzuszne, wtedy będziemy musieli zastosować się do wielu rekomendacji, jeżeli chcemy w jakiś sposób zredukować nadmierną senność i pomóc sobie w poprawieniu stanu zdrowia. Bóle brzucha spowodowane przez miażdżycę bardzo ciężko leczyć. Należy przede wszystkim ograniczyć obfite posiłki – jeść mniej, ale częściej. Wtedy nie doprowadzimy do sytuacji, gdzie jelita nie będą nadążać z trawieniem białek, tłuszczy, węglowodanów i innych składników.  

Innym sposobem leczenia nadmiernej senności jest zajęcie się leczeniem źródła problemu, a nie jego skutkiem. Mowa tutaj o cukrzycy oraz hipoglikemii, czy hipersomii. W przypadku hipoglikemii, należy przede wszystkim zapewnić organizmowi dostęp do cukrów prostych – świetnym rozwiązaniem będzie zastosowanie słodkich napojów gazowanych takich jak Cola, Mirinda, czy napoje energetyczne. Przy cukrzycy należy pomyśleć o insulinie. Jeśli chodzi natomiast o hipersomię, to należy jak najszybciej zdiagnozować źródło problemu i rozwiązać problem u źródła.

problemy z koncentracja

Jakie są inne sposoby na radzenie sobie z sennością po posiłku?

Nadmierną senność po posiłku można również wyeliminować poprzez uatrakcyjnienie naszego życia. Tyczy się to szczególnie osób, które mają pracę siedzącą – najczęściej w biurze. Zajmowanie cały czas tej samej, siedzącej pozycji nie jest zalecane dla naszego zdrowia – czy to fizycznego czy psychicznego. Ponadto bezruch po południu spowodowany czy to pracą czy stylem życia to kolejny powód, przez który może nas dopaść nagła senność po posiłku.

Wprowadzenie pewnego rodzaju urozmaicenia w formie pracowania w pozycji siedzącej czy po prostu uprawiania jakiegoś ruchu po zjedzeniu obiadu jest świetnym sposobem na to, aby zredukować możliwość pojawienia się nagłej senności i cieszyć się dniem pozbawionym sennych napadów.  

 

W jaki sposób pozbyć się nagłej senności po jedzeniu?

Interesującym rozwiązaniem na nagłą senność po jedzeniu będzie zastosowanie diety, która pomoże nam w ograniczeniu produktów spożywczych, które po pierwsze mogą być ciężkostrawne, a co za tym idzie negatywnie wpłynąć na trawienie i po drugie mogą być prowodyrem problemów nie tylko z nagłą sennością po posiłku, ale również z odchudzaniem się.

Na pewno powinniśmy pozbyć się z naszego menu węglowodanów. Zastąpienie ich produktami, które bogate są w tłuszcze dobrego pochodzenia to świetny pomysł. Dobrym przykładem będą oliwki i oliwa z oliwek (obowiązkowo temperatura pokojowa). Kolejnymi polecanymi rozwiązaniami będą awokado, orzechy (laskowe, arachidowe, włoskie, a nawet migdały), żółtka jaj oraz mięso zwierząt, które wypasane były na łąkach (to jest z wolnego wybiegu).

Kolejnym rozwiązaniem, który może pomóc nam w rozwiązaniu problemu senności po jedzeniu jest uprawianie jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Przyśpieszenie metabolizmu przez wysiłek fizyczny pozwala nam na spalenie glikogenu a następnie tłuszczów, dzięki czemu tworzymy energię, poprawiając przy tym naszą koncentrację oraz podnosząc odporność na przedwczesną drzemkę.

Odpowiednia ilość snu to kolejne rozwiązanie, które dla wielu może się wydawać oczywiste. Jednakże, ludzie często zaniedbują odpoczynek, przez co ich organizm domaga się brakujących godzin wypoczynku. W dzisiejszych czasach, kiedy to z każdej strony znajdziemy urządzenia elektroniczne rozpraszające naszą uwagę, regularny sen jest niezwykle ważny. Nie powinniśmy o tym zapominać.

sennosc po posilku

Senność po jedzeniu – podsumowanie

Pomimo faktu, że senność po jedzeniu jest w wielu przypadkach spowodowana niewyspaniem lub naturalnym działaniem organizmu, czasami może zwiastować poważniejszą dolegliwość. Nie można zatem lekceważyć zmęczenia po spożyciu posiłku, gdyż może być to pierwszy objaw poważniejszej choroby. Problemem może być miażdżyca, cukrzyca, brak aktywności fizycznej, za duża ilość węglowodanów, w tym cukrów prostych w diecie. Oczywiście może to być po prostu winą niedotlenienia mózgu spowodowanego przez naturalny proces lub brak wystarczającej ilości regularnego snu. Jeśli jednak senność po jedzeniu stała się przewlekłym zjawiskiem, zalecane jest udanie się do lekarza specjalisty.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *