Fleksitarianizm – na czym polega dieta i czy warto ją stosować?

dietadiety i odżywianie

Written by:

W dzisiejszych czasach bardzo popularne staje się świadome wybieranie produktów spożywczych- zwracamy większą uwagę na skład, kalorie, wartości odżywcze. Zbilansowany jadłospis nie tylko pomaga uniknąć wielu chorób, ale również ma wpływ na nasze codzienne samopoczucie. Zanim jednak zdecydujemy się na stosowanie konkretnej diety, warto poznać jej wady i zalety.  Fleksitarianizm to jedna z diet uznawanych za najzdrowsze dla ludzkiego organizmu- dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się jej nieco bliżej. Czym dieta różni się od zwyczajnego wegetarianizmu? Jakie korzyści niesie za sobą jej stosowanie i  czy na pewno jest bezpieczna dla zdrowia? Odpowiedź  oraz przykładowe przepisy znajdziecie w artykule.

Fleksitarianizm- podstawowe zasady. Fleksitarianizm a wegetarianizm

Nazwa diety wywodzi się od angielskiego słowa „
flexible”,  czyli  elastyczny.   Fleksitarianizm jest bowiem dietą, którą można w pełni dostosować do swoich potrzeb, bez rezygnacji z ulubionych smaków. Podstawa diety fleksitariańskiej to ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, nabiał i jaja, świeże warzywa i owoce. Fleksitarianizm zaleca ograniczanie ilości spożywanego mięsa oraz jego przetworów. Nie oznacza to jednak, że musimy całkowicie z niego rezygnować- warto jednak zastępować je świeżymi warzywami i owocami. Fleksitarianie okazjonalnie spożywają głównie chude mięsa (kurczak, indyk, królik) oraz ryby.  Fleksitarianizm to trend żywieniowy, który doskonale wpisuje się w najnowsze zalecenia dietetyków, którzy podkreślają, że spożywanie mięsa w nadmiarze może prowadzić do wielu poważnych schorzeń.

Ze względu na to, że głównym założeniem diety jest dostarczanie organizmowi witamin i składników odżywczych, fleksitarianie zalecają całkowite odstawienie słodyczy, napojów gazowanych i fast foodów. Mimo że fleksitarianizm to dieta, która wykorzystuje głównie jarskie składniki, nie można uznać jej za dietę wegetariańską (która całkowicie wyklucza spożywanie mięsa). Podstawą wegetarianizmu są przesłanki ideologiczne, natomiast fleksitarianizm ma służyć naszemu zdrowiu. Dieta polega głównie na zdrowym trybie życia, bazującym na odżywianiu się wartościowymi składnikami. Fleksitarianizm to doskonała alternatywa dla osób, które chciałyby nieco ograniczyć ilość mięsa w diecie, jednak wegetarianizm jest dla nich zbyt radykalny.

Fleksitarianizm przepisy

Fleksitarianizm- przykładowy jadłospis

Jeśli chodzi o przygotowywanie dań, fleksitarianizm  to dieta, która dopuszcza pełną dowolność. Warto wybierać jak najwięcej świeżych warzyw oraz roślin strączkowych. Chodzi o zastępowanie mięsa składnikami roślinnymi tak często, jak to możliwe. Mięso należy spożywać maksymalnie dwa razy w tygodniu.  Oto przykładowe przepisy  na szybkie obiady zgodne z zasadami diety fleksitariańskiej:

  • Kotlety z kalafiora i kaszy jaglanej

Sładniki: jedna główka kalafiora, pół szklanki kaszy jaglanej, 1 jajko, masło klarowane, 2 łyżki bułki tartej, ulubione przyprwy. Kalafiora należy pokroić na mniejsze części, następnie ugotować (ok.20 minut), odcedzić i rozgnieść. Ugotowaną kaszę jaglaną należy dodać do kalafiora, a następnie obtoczyć w bułce tartej i usmażyć na maśle. Kotlety możemy podawać z mizerią i ziemniakami.

  • Zupa krem z dynii

Składniki: litr bulionu (może być warzywny), 1 dynia, szklanka mleka, 1 pomarańcza, pomidory w puszce, przyprawy- imbir, kolendra, curry. Dynię należy obrać ze skórki i delikatnie podsmażyć w garnku. Następnie dolać bulion oraz pomidory w puszce i przyprawić. Kiedy warzywa zmiękną, zblendować całość.

  • Aromatyczna soczewica w pomidorach

Składniki: szklanka czerwonej soczewicy, 1 marchewka, natka pietruszki, 1 torebka ryżu basmati, 2 duże cebule, czosnek, pomidory w puszce, łyżeczka koncentratu pomidorowego, 2 łyżki oleju. Na patelni należy podsmażyć cebulę z czosnkiem, a następnie dodać ciecierzycę i pomidory. Zagęścić za pomocą koncentratu pomidorowego i dusić przez około 20 minut,  na koniec dodać ulubione przyprawy i świeżą natkę pietruszki.  Doskonałym dodatkiem do dania jest ryż.

  • Placki z cukinii i marchewki z sosem czosnkowym

Składniki: 3 cukinie, 2 marchewki, 2 jajka jogurt naturalny, świeży czosnek,  sól, pieprz, szczypta cukru, koperek, natka pietruszki, 2 łyżki oleju. Cukinie i marchewki ścieramy na tarce o grubych oczkach, dodajemy 2 jajka i natkę pietruszki. Następnie smażymy na rozgrzanej patelni. Aby przygotować sos czosnkowy, należy dodać 2 posiekane ząbki czosnku do jogurtu naturalnego, a następnie przyprawić solą, pieprzem, cukrem i koperkiem.

  • Wegetariańskie curry

Składniki: 3 duże ziemniaki, 2 cebule szalotki, 1 duży kalafior, szklanka ugotowanej ciecierzycy, 250 ml mleka kokosowego, garść suszonej żurawiny, przyprawa curry, kolendra. Cebulę należy drobno pokroić i podsmażyć na patelni. Następnie dodać resztę warzyw, przyprawić, dodać mleczko kokosowe. Danie warto podawać z dodatkiem świeżej kolendry.

  • Naleśniki gryczane

Składniki: 250 gramów mąki gryczanej, 2 szklanki kwasu chlebowego, 2 jajka, sól, 2 łyżki oleju. Składniki połączyć i zblendować, a następnie umieścić na rozgrzanej patelni. Naleśniki można spożywać zarówno na słodko, jak i z ulubionymi, wytrawnymi dodatkami. Może to być na przykład farsz z sera feta i szpinaku.

Fleksitarianizm- wady i zalety diety diety. Czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Fleksitarianizm to dieta, która jako jedna z niewielu, nie ma żadnych wad. Jej stosowanie nie stanowi żadnego ryzyka dla zdrowia, nie wymaga także rezygnacji z ulubionych smaków i nie obciąża portfela- wszystkie składniki są dostępne w sklepach. Ograniczenie ilości spożywanego mięsa niesie za sobą następujące korzyści:

  • chroni przed chorobami układu krążenia
  • pomaga utrzymać piękną sylwetkę, poprzez zmniejszenie kaloryczności potraw
  • chroni przed cukrzycą i nowotworami (zwłaszcza jelit)
  • pomaga wyeliminować z  diety szkodliwe substancje (chemiczne konserwanty i barwniki)
  • dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych
  • zmniejsza występowanie owulacyjnych zaburzeń płodności
  • reguluje przemianę materii
  • obniża poziomu cholesterolu
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia nadwagi czy otyłości

Fleksitarianizm to dieta bezpieczna dla osób w każdym wieku, a także dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Jej stosowanie zaleca się wszystkim osobom zmagającym się z nadwagą oraz jej konsekwencjami.

Fleksitarianizm

Fleksitarianizm – opinie o diecie

Co na temat fleksitarianizmu sądzą osoby, które go spróbowały? Jakie efekty przyniosła dieta? Postanowiliśmy to sprawdzić! Oto niektóre opinie znalezione na forach internetowych:

  • „Jakiś czas temu przeczytałam książkę o fleksitarianizmie. Miałam już dość ciągłego jedzenia smażonych, mięsnych potraw. Czułam się ociężała i zmęczona. Dlatego postanowiłam wypróbować dietę. Znacznie ograniczyłam mięso w diecie i zastąpiłam je różnymi roślinnymi produktami- okazało się, że te dania są naprawdę pyszne! Nawet mój mąż dał się namówić na drobne zmiany jeśli chodzi o codzienne nawyki. Teraz jemy mięso dwa razy w tygodniu. Całkowicie zrezygnowaliśmy z czerwonego mięsa. Odkąd stosuję fleksitarianizm, czuję się o niebo lepiej. Nie mam już zgagi, która budziła mnie codziennie rano, zniknęły też moje problemy żołądkowe. Mąż przestał narzekać na ból brzucha i wzdęcia. Serdecznie polecam!”
  • „ O fleksitarianizmie usłyszałam od koleżanki z pracy- mówiła, że odkąd ograniczyła ilość mięsa w diecie, przestała tyć. Mimo regularnych ćwiczeń na siłowni od wielu miesięcy miała problem ze zrzuceniem paru kilogramów. Odkąd przeszła na fleksitarianizm, ćwiczenia dają efekty. Postanowiłam spróbować tej diety i żałuję, że zrobiłam to dopiero teraz! Moje problemy z wysokim poziomem cholesterolu zniknęły jak ręką odjął! Czuję się lekko i świeżo, znów mam siłę na ulubione zajęcia. Okazało się, że to właśnie za duża ilość mięsa w diecie może stanowić przyczynę moich problemów zdrowotnych. Spróbujcie sami!”
  • „Fleksitarianizm polecam każdemu, kto chce choć trochę oczyścić organizm z toksycznych substancji. Dawniej nie wyobrażałem sobie obiadu bez mięsa. Na szczęście teraz jest zupełnie inaczej. Co ciekawe, odkąd jem mniej mięsa, czuję się dużo lepiej również jeśli chodzi o psychikę. Mam wrażenie, że zdrowa dieta sprawiła, że znów mam siłę do działania!”
  • „Jakiś czas temu postanowiłam znacznie ograniczyć mięso w mojej diecie. Wymieniłam je na warzywa i rośliny strączkowe. Pierwsze efekty zauważyłam już po kilku tygodniach- moja waga zaczęła spadać. Fleksitarianizm to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chciałyby zdrowo się odżywiać, jednak nie chcą w pełni rezygnować z mięsa. Polecam!”

Opinie forumowiczów potwierdzają skuteczność diety oraz jej zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Czy warto stosować fleksitarianizm? Uważamy, że to najlepszy sposób, aby jak najszybciej zadbać o swoje zdrowie. Fleksitarianizm jako jedna z niewielu diet nie wymaga wielu poświęceń, natomiast jej stosowanie przynosi ogromne korzyści dla zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *