Białe pieczywo a odchudzanie – jeść, czy nie?

diety i odżywianie

Written by:

Obecnie większość osób ma problem z wygospodarowaniem czasu na regularne jedzenie i aktywność fizyczną. Niestety, szybki i nerwowy tryb życia negatywnie wpływa na naszą sylwetkę. Zdarza się, że częste podjadanie niezdrowych przekąsek w ciągu dnia, powoduje szybki wzrost wagi. Od dawna wiadomo, że głównym winowajcą nadwagi są produkty pszenne takie jak biały chleb, czy bułki. Czy podczas odchudzania należy bezwzględnie z niego zrezygnować? Jaki rodzaj pieczywa wybierać podczas zrzucania zbędnych kilogramów?

Chleb a odchudzanie

Każdy z nas zastanawiał się kiedyś nad tym, czy chleb może mieć szczególny wpływ na naszą wagę. Wiele osób uważa, że aby schudnąć należy całkowicie wyeliminować ze swojej diety pieczywo. Nic bardziej mylnego. Jedzenie chleba może pozytywnie wpłynąć na proces chudnięcia, jednak trzeba wybierać taki, który zawiera dużą ilość błonnika. Jakie znaczenie dla naszego organizmu mają różne rodzaje pieczywa?

Białe pieczywo

Chleb pszenny od wielu lat jest najpopularniejszym pieczywem w Polsce. Sięgamy po niego zarówno na pierwsze śniadanie, drugie, jak i kolację. Mało kto zdaje sobie sobie sprawę z tego że zawiera on mnóstwo soli i cukru, które w nadmiarze trują nasz organizm. Przetworzona pszenica jest mało wartościowa i nie zawiera witamin, dlatego białe pieczywo jest źródłem tak zwanych pustych kalorii. Osoby, które spożywają je kilka razy dziennie mogą mieć tendencję do przybierania na wadze, ponieważ po posiłku szybko stają się głodni. Wtedy często zdarza im się sięgać po niezdrowe, kaloryczne przekąski, które po pewnym czasie przekształcają się w tkankę tłuszczową i sprawiają, że tyjemy. Jak to możliwe, że chleb działa na nas w taki sposób? Indeks glikemiczny pieczywa pszennego jest bardzo wysoki. Jego spożycie powoduje gwałtowny skok poziomu glukozy, który sprawia, że czujemy się najedzeni zaledwie przez chwilę.

Żytni chleb razowy

Ma charakterystyczny, dominujący smak, przez co wiele osób za nim nie przepada. Mimo to, warto po niego sięgać właśnie wtedy, gdy mamy do czynienia z nadmiarem kilogramów. Dlaczego? Pieczywo żytnie zawiera dużą ilość błonnika, który reguluję pracę jelit i przyśpiesza metabolizm, a także mnóstwo witaminy B, która odpowiada za prawidłową przemianę węglowodanów. Z tego powodu, w naszym organizmie nie magazynujemy zbędnych cukrów i tłuszczy, które powodują nadwagę. Rano, po zjedzeniu kromki chleba żytniego nie czujemy się przepełnieni i mamy mnóstwo energii. Po takim śniadaniu znacznie lepiej myślimy w pracy, a także chętniej decydujemy się na podjęcie aktywności fizycznej. Dodatkowo, spożywanie chleba tego typu obniża poziom złego cholesterolu, co bezpośrednio przekłada się na lepszy stan naszego zdrowia.

Lekkie pieczywo chrupkie

Chrupiące kromki zyskały swoją popularność, dzięki reklamom telewizyjnym, które przekonywały, że dzięki nim można schudnąć. Fakt, taki rodzaj pieczywa nie zawiera dużej ilości kalorii, natomiast jest bardzo lekki i spożywamy go bardzo dużo. Aby poczuć się sytym, często trzeba zjeść aż 4 kromki chlebka, które po dodaniu wędliny i serów stają się wysokokaloryczne. Niestety, wiele osób decyduje się na zakup pieczywa chrupkiego, nie czytając uprzednio etykiety z jego składem. Dlaczego warto zwracać na niego uwagę? Mnóstwo producentów dodaje do chleba słodziki i niezdrowe tłuszcze, których nie powinno się spożywać. W dodatku, chrupkie kromeczki najczęściej zawierają spulchniacze, które w nadmiarze mogą powodować liczne choroby.

bialy chleb

Ile kalorii i błonnika ma pieczywo?

Pieczywo wytworzone z różnego rodzaju ziaren i otrębów różni się od siebie nie tylko składem, smakiem i wyglądem, ale także kalorycznością. Podczas każdej diety odchudzającej ważne jest aby minimalizować liczbę spożytych kalorii, dlatego warto wiedzieć ile ma ich chleb, po którego tak często sięgamy.

Białe pieczywo – puste kalorie

Uchodzi za najbardziej kaloryczne pieczywo spotykane w naszych domach. Kromka średniej wielkości, ma około 65 kalorii. Wydaje się, że to niedużo, jednak musimy pamiętać, że pieczywo pszenne jest lekkie i aby się nim najeść, musimy zjeść kilka takich porcji, a to już spora dawka kilokalorii. Kawałek jasnego chleba zawiera niewiele błonnika (0,7 g), przez co po jego zjedzeniu nie czujemy się syci i szybko sięgamy po kolejny posiłek.

Pieczywo żytnie razowe – szybsze trawienie

Kromka ciemnego pieczywa waży nieco więcej, dlatego tez ma więcej kalorii (około 80). Nie mniej jednak, już jeden kawałek chleba jest pełnowartościowym posiłkiem, który dostarcza nam mnóstwo energii, a także wartości odżywczych. Pieczywo żytnie jest źródłem cennego podczas odchudzania błonnika, który reguluje prace naszych jelit i przyspiesza proces trawienia. Dzięki niemu, po posiłku czujemy się pełni przez kilka godzin i nie podjadamy tuczących przekąsek.

Chleb słonecznikowy – świetne źródło błonnika

Zawiera zbliżoną ilość kalorii, co tradycyjny chleb żytni, natomiast ze względu na jego łagodniejszy smak, jest znacznie częściej wybierany przez Polaków. Nasiona słonecznika pomagają regulować poziom cholesterolu, oraz ograniczają wchłanianie tłuszczy. Dzięki temu, chleb z jego dodatkiem jest świetnym wyborem dla osób, które chcą stracić nadmiar zbędnych kilogramów. Co ważne, porcja pieczywa słonecznikowego dostarcza do organizmu ponad 4 g błonnika i gwarantuje natychmiastowe uczucie sytości.

Pieczywo chrupkie – chwyt marketingowy?

Pieczywo powszechnie nazywane chlebem odchudzającym, w cale nie jest tak dietetyczne, jak mogłoby się wydawać. Fakt, kromka pieczywa chrupkiego ma mało kalorii (od 19 do 45), ale jednym kawałkiem nie jesteśmy w stanie się najeść. Kaloryczność kawałka chleba zależy od jego wielkości, oraz typu zbóż, które zostały użyte podczas produkcji. Decydując się na taki zamiennik musimy zwrócić uwagę na to, czy producent nie dodaje do niego cukrów i niezdrowych barwników, które powodują tycie.

Jaki chleb jeść na diecie odchudzającej?

Podczas stosowania diety odchudzającej należy całkowicie zrezygnować z pieczywa, które zawiera węglowodany proste. To właśnie one spożywane w nadmiarze sprzyjają nadwadze. Żeby schudnąć najlepiej jeść pieczywo ciemne, które w składzie nie zawiera pszenicy. Ziarna żyta wiążą wodę, przez co po posiłku czujemy się syci o wiele dłużej i nie czujemy potrzeby podjadania. Żeby schudnąć warto jest przyśpieszyć tempo swojego metabolizmu. Jak to zrobić? Najprościej będzie spożywać zwiększoną ilość błonnika, który reguluję pracę jelit i pozytywnie wpływa na cały układ trawienny. Największą jego ilość znajdziemy w ciemnym, żytnim chlebie z dodatkiem słonecznika.

Białe pieczywo – wpływ na zdrowie

Wiele osób zastanawia się, czy w ogóle warto jeść białe pieczywo. Niestety, produkty pszenne zawierają mnóstwo glutenu, którego nie możemy jeść w dużych ilościach, ponieważ podrażnia ściany jelit. W stosunku do innych wypieków, biały chleb ma niewielkie ilości witamin i błonnika który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania jelit. Aby poprawić jego smak, producenci, niepotrzebnie dodają do ciasta niezdrową sól, a także cukier i inne wzmacniacze smaku, które negatywnie wpływają na nasz cały organizm.

Czy pieczywo może powodować choroby?

Polacy codziennie jedzą sporą ilość chleba. W związku z tym, powinni zwracać szczególną uwagę na to, jaki typ pieczywa wybierają, a także na to co znajduje się w jego składzie. Pszenny chleb zawiera ogromną ilość soli i cukrów. Z tego powodu, jedzony w zbyt dużych ilościach może doprowadzić do wielu schorzeń takich jak cukrzyca, insulinooporność, otyłość, czy nadciśnienie. Właściwie nie ma on żadnych substancji odżywczych i witamin, dlatego najlepiej po niego nie sięgać. Możemy także przygotować w domu jego zdrowszą wersję.

Pieczywo, najlepsze z małej piekarni

W dzisiejszych czasach nie warto kupować chleba w hipermarkecie, ponieważ na sklepowej półce spędza on dużo czasu, przez co musi zawierać niezdrowe konserwanty, które zapobiegają m.in. powstawaniu pleśni. Każdy rodzaj chleba najlepiej kupować w pobliskiej piekarni, która wypieka chleb domowymi sposobami. Z pewnością takie pieczywo będzie nieco droższe, ale tez i zdrowsze. Niewielkie piekarnie zazwyczaj wypiekają na bazie tradycyjnych receptur i nie dodają do ciasta barwników, spulchniaczy, czy zbędnego cukru i soli, a jedynie naturalny zakwas. Chleb, który w składzie nie zawiera wzmacniaczy smaku nie powinien powodować chorób, a także nadmiernego tycia.

chleb a odchudzanie

Białe pieczywo na odchudzanie

Co z osobami, które nie wyobrażają sobie śniadania bez zjedzenia kromki białego pieczywa? Przede wszystkim nie zmuszajmy się do diety, która nam nie smakuje. W takim przypadku po schudnięciu szybko wrócimy do niezdrowych nawyków i uzyskamy efekt jo-jo, co nie ma najmniejszego sensu. Dobrym sposobem, będzie również uprawianie sportu, przez co spalimy nadmiar spożytych kalorii. Na początku odchudzania przyzwyczajmy nasz organizm do zdrowych nawyków. Warto zacząć od ograniczenia spożywania białego chleba. Zamiast trzech kromek na śniadanie, zjedzmy tylko dwie.

Chleb pszenny domowej roboty

Zwolennicy chleba pszennego mogą samodzielnie przyrządzić pieczywo, które będzie o wiele zdrowsze, niż to ze sklepowej półki. Przede wszystkim, do ciasta nie należy dodawać cukru i dużej ilości soli. Lepiej doprawić je ulubionymi ziołami, które dodatkowo poprawią jego smak. Warto dorzucić do niego sporą ilość ziaren, które zawierają błonnik. Najlepsze będzie siemię lniane, które od dawna uchodzi za produkt wspomagający spalanie tkanki tłuszczowej. Świeżo upieczony chleb domowej roboty ma smaczną, chrupiącą skórkę i nie zawiera konserwantów, ani słodzików. Jest o wiele zdrowszy i zawiera więcej składników odżywczych. To najlepsza alternatywa dla osób, które nie wyobrażają sobie diety bez białego pieczywa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *